Harta site Contacte
Loading
Pagina Proiectului “Responsabilitate individuală şi cetăţenie activă” poate fi consultată în Compartimentul „Informare Europeană” al Portalului
08.06.2015
Moldova a avut aşteptări realiste de la Summit-ul Parteneriatului Estic de la Riga

În cadrul unui interviu acordat portalului www.infoeuropa.md Șeful Misiunii Republicii Moldova pe lângă UE, Eugen Caras, afirmă că Summit-ul de la Riga nu este decât o etapă într-un proces de durată.

 
Summit-ul Parteneriatului Estic de la Riga, desfășurat în perioada 21-22 mai, nu a avut ecoul celui de la Vilnius din noiembrie 2013, când Moldova, alături de Georgia și Ucraina, a parafat Acordul de Asociere și Acordul de Liber Schimb. În același timp, Șeful Misiunii Republicii Moldova pe lângă UE, Ambasadorul Eugen Caras, afirmă că rezultatele Summit-ului au fost pe măsura așteptărilor autorităților – realiste, fără exagerări și fără miracole. În cadrul unui interviu acordat portalului www.infoeuropa.md Excelența Sa vorbește despre Summit-ul de la Riga, miza acestui eveniment, dar și despre perspectiva relațiilor dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova în contextul geopolitic actual.
 
Domnule Ambasador, ați participat recent la Bruxelles la evenimentul ”Republica Moldova după Summit-ul Parteneriatului Estic de la Riga”. Care au fost principalele subiecte abordate și la ce concluzii au ajuns participanții la discuții?
 
Da, într-adevăr am participat împreună cu reprezentanți ai Parlamentului European, ai corpului diplomatic, mediului academic și think-tank-urilor specializate pe problematica europeană la dezbaterea ”Republica Moldova după Summit-ul Parteneriatului Estic de la Riga”, organizată de Centrul pentru Politici Europene și Institutul Cultural Român Bruxelles. Discuțiile s-au axat pe relațiile Republicii Moldova cu Uniunea Europeană, așteptările legate de Summit-ul de la Riga, evaluarea rezultatelor acestuia, perspectivele relațiilor RM-UE. Personal, am menționat că Summit-ul de la Riga a fost un eveniment important, care a demonstrat solidaritatea dintre UE și partenerii estici. Despre Republica Moldova s-a menționat că a fost și continuă să rămână un lider al Parteneriatului Estic (PaE). La moment, este foarte important ca Moldova să continue avansarea pe calea integrării europene și să valorifice din plin toate oportunitățile pe care i le oferă Acordul de Asociere și Acordul de Liber Schimb (DCFTA), astfel încât cetățenii să resimtă beneficiile acestora.
 
Moldova a așteptat de la acest Summit o confirmare a parcursului său european, pe care UE nu s-a grăbit să o ofere, mai mulți oficiali europeni recunoscând că nici UE nu este pregătită pentru o eventuală extindere? În acest context, poate sau nu Moldova să fie mulțumită de rezultatele Summit-ului?
 
Vreau să menționez că Republica Moldova a avut așteptări realiste de la acest Summit. Noi suntem singura țară din cadrul PaE, care a valorificat la maximum oportunitățile oferite, obținând ce și-a dorit: cetățenii moldoveni beneficiază deja de mai bine de un an de regimul liberalizat de vize cu Uniunea Europeană. Am semnat Acordul de Asociere, inclusiv a Zonei de Comerț Liber Aprofundat și Cuprinzător, care este aplicat provizoriu de la 1 septembrie anul trecut, și care constituie un pas foarte important pe calea asocierii politice și integrării economice cu Uniunea Europeană. Este îmbucurător faptul că avem rezultate pozitive ale aplicării acestuia, exporturile de produse moldovenești pe piața europeană au crescut cu peste 10%. Cât privește extinderea UE, la acest Summit nu era momentul potrivit pentru a decide asupra acestui subiect, dacă ținem cont de contextul actual regional, când atât UE, cât și partenerii estici, se confrunță cu o serie de provocări. Există o cale pe care trebuie s-o parcurgem. Va veni și momentul, când ne va fi recunoscută perspectiva europeană.
 
Summit-ul Pareneriatului Estic de la Riga s-a încheiat cu adoptarea unei Declarații comune în care este specificat faptul că UE trebuie să aibă o abordare diferențiată față de partenerii săi estici. Ce ar însemna această abordare diferențiată în cazul Republicii Moldova, în condițiile în care țara noastră deja de mai mult timp nu mai este privită drept ”povestea de succes” a PaE?
 
Rezultatele Summit-ului de la Riga au fost pe măsura așteptărilor noastre, care, așa cum spuneam ceva mai devreme, au fost realiste. În acest context, vreau să menționez că Moldova a negociat Declarația împreuna cu statele membre și cele partenere în decurs de circa patru săptămâni. Prin urmare,  Republica Moldova cunoștea ce va fi la Summit, fără să aibă așteptări exagerate și fără să aștepte miracole. Dacă vă uitați atent pe textul Declarației, Republica Moldova figurează în mai multe paragrafe, în care apare într-o lumină foarte favorabilă - implementarea provizorie a Acordului de Asociere, a Acordului de Liber Schimb, liberalizarea vizelor, integrarea progresivă pe piețele energetice și ale transportului ale UE, participarea la programele UE - Europa Creativă, COSME, Eramus+, Orizont 2020. Mai mult, în paragraful șapte al Declarației este stipulat că participanții Summit-ului ”recunosc aspirațiile europene și alegerea europeană a partenerilor”. Nu trebuie să uităm, că Summit-ul de la Riga nu este decât o etapă într-un proces de durată, configurarea unor strategii personalizate va continua în cadrul discuțiilor asupra revizuirii Politicii Europene de Vecinătate. Este important că au fost recunoscute aspirațiile europene și diferențele între parteneri. O abordare diferențiată a UE în relațiile cu fiecare partener aparte înseamnă că acestea vor fi construite în dependență de capacitățile, rezultatele înregistrate pe calea reformelor și aspirațiile fiecărui partener aparte. Diferențierea va permite încurajarea acelor parteneri, care realizează cele mai multe reforme și dau dovadă de mai mult angajament în implementarea Acordului de Asociere și a celui de Liber Schimb.
 
Cât privește calificativul ”povestea de succes”, aș face o precizare. Acest calificativ a fost atribuit Republicii Moldova pentru că eram lideri ai Parteneriatului Estic. Sincer să fiu, nu am văzut ca cineva să ne depășească de atunci. Și cred că am fi primul stat care s-ar dezice benevol de acest calificativ. La fel, cred ca ar trebui să fim un pic mai înțelegători: un succes se clădește greu, necesită timp și nu este mereu însoțit de focuri de artificii. În opinia mea, relațiile Republicii Moldova cu Uniunea Europeană se află la o etapă de maturitate și de parteneriat autentic. Pe mine nu m-ar jena calificativul ”parteneriat de succes”.
 
În opinia unor experți de la Chișinău, Summit-ul de la Riga a fost unul al ”supraviețuirii”, avându-se în vedere că în cadrul acestuia nu au fost luate decizii importante, de genul celor de la Vilnius. În opinia Dvs, care a fost miza acestui Summit?
 
După Summit, au apărut atât în presa națională cât și internațională mai multe interpretări și comentarii. Cred că aprecierea Summit-ului a depins de ce fel de așteptări și-au creat cei care se pronunță. Eu nu sunt de acord cu cei, care susțin că acesta a fost un ”summit al supraviețuirii”. Au fost înregistrate realizări foarte importante între cele două Summit-uri: trei țări din PaE – Moldova, Georgia și Ucraina au semnat Acorduri de Asociere/DCFTA, Moldova și Georgia deja aplică provizoriu inclusiv partea DCFTA, Moldova beneficiază de regim fără vize cu UE. La Riga, au fost făcute evaluări, bilanțuri intermediare ale implementării Acordurilor de Asociere, au fost stabilite prioritățile pentru următoarea perioadă. Nu e neapărat necesar ca la un Summit să fie luate decizii de senzație. Acum este timpul, când trebuie să punem în aplicare angajamentele asumate în cele două acorduri. Miza acestui Summit a fost de a reconfirma solidaritatea UE și a partenerilor estici, interesul reciproc de a consolida parteneriatul pe baza respectului pentru valorile europene.

 Care sunt principalele aspecte la care ar trebui să atragă atenție în continuare Republica Moldova în drumul său spre Uniunea Europeană?
 
În acest sens, aș puncta ceea ce se discută în societatea noastră - prevenirea și combaterea corupției, asigurarea stabilității și transparenței în sectorul financiar-bancar, reforma justiției, asigurarea unui climat de afaceri atractiv.
 
O atenție deosebită în următoarea perioadă trebuie acordată implementării Acordului de Asociere și valorificării la maximum a posibilităților oferite de Acordul de Liber Schimb. Acest Acord oferă acces exportatorilor și producătorilor moldoveni la o piață de peste 500 milioane de consumatori. Or, pentru a exporta pe această piață, producătorii moldoveni trebuie să se acomodeze la noile reguli și să-și sporească competitivitatea. La fel, agenții economici trebuie să dea dovadă de interes și perspicacitate pentru explorarea acestei piețe imense. Bineînțeles, că din partea autorităților trebuie să li se asigure condiții prielnice, să fie sporite investițiile în laboratoare, infrastructuri, care să permită asigurarea conformității cu standardele UE. La rândul său, Uniunea Europeană s-a angajat să ne  ofere asistență financiară și tehnică la toate etapele de implementare a DCFTA.
 
Aflându-vă în contact direct cu oficiali europeni, spuneți-ne vă rog cum percep ei evoluțiile interne care au loc în Republica Moldova? Simțiți o schimbare de atitudine sau anumite rezerve din partea lor față de parcursul european al țării noastre?
 
Uniunea Europeană urmărește îndeaproape și cu interes evoluțiile din Republica Moldova și sprijină continuarea cursului de integrare europeană. Dialogul și cooperarea Republicii Moldova cu UE continuă fără schimbări. Mesajele transmise sunt de încurajare și sprijin pentru continuarea reformelor, avansarea în implementarea AA/DCFTA, oferind beneficii tangibile pentru cetățeni. Nu putem vorbi despre careva rezerve. Da, există unele lucruri care le trezesc îngrijorări, dar partenerii europeni sunt gata să ne ajute să le depășim.
 
Realizat de Mariana Tabuncic, Platforma societății civile ”Pentru Europa”

Informaţii suplimentare

Cel de-al patrulea summit al Parteneriatului Estic de la Riga


 

 

Acordul de Asociere

TEXTUL Acordului de Asociere UE - RM

Monitor Oficial, 18.07.2014, Nr. 185-199 

Jurnal Oficial al UE
L 260, 30.8.2014,
p. 4-738


AGENDA de Asociere

GHIDUL AA
Ghid succint al AA
Ghidul AA/ZLSAC
Ghid ZLSAC
Prevederile AA: Ghid

AA - Mituri şi fapte
 
NEGOCIERILE

PARAFAREA (29.11.2013)
SEMNAREA (27.06.2014)

RATIFICAREA

Aplicarea cu titlu provizoriu (1.09.2014)

Intrarea în vigoare
1.07.2016

 

IMPLEMENTAREA 2014-2016

Planul naţional de acţiuni
MO, 10.10.2014
actualizat MO., 12.10.2015

Programul legislativ de realizare a angajamentelor de transpunere asumate în cadrul i 2015–2016
MO 04.09.2015

MONITORIZARE

Raporul de Progres
01.2016
Raportul Guvernului
Raportul Euromonitor
Raportul IPRE
Modulul Agora
 
BENEFICIIELE Beneficiile  AA UE - RM
 
NOUTĂŢI DOCUMENTE
©2011, Moldova Europeana
DQ Team
Menţinerea portalului în perioada 2014-2015 a fost posibilă datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID) Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă în mod necesar poziția USAID sau a Guvernului SUA
Portalul a fost realizat de Centru de Resurse "DIALOG-PRO" cu suportul Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Guvernul Suediei prin intermediul Agenţiei Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă punctul de vedere al Fundaţiei Est-Europene, Guvernului Suediei sau Sida